Monday, January 16, 2012

HAI KAWAN-KAWAN YANG BERGIGI BESI!!

Salam,

Hai semua! Lama dah blog ini diam membisu. Maaf di atas soalan-soalan yang tak berjawab.
Mengenai kos braces saya, jumlah harga braces SAHAJA RM4500. Deposit RM1500 dan bakinya saya bayar RM150 setiap bulan sewaktu pemeriksaan bulanan dilakukan.
Harga tersebut tidak termasuk kos X-Ray, consultations dan cabut gigi.
Untuk pengetahuan anda juga, setiap klinik meletakkan harga yang berbeza-beza. Mungkin lebih mahal atau lebih murah daripada harga yang disebut di atas.
So, adalah baiknya kalau anda membuat perbandingan harga terlebih dahulu yer.

Okay. Berkenaan dengan perkembangan gigi saya pula, gigi saya sudah hampir tersusun dengan rapinya :D. Setelah setahun memakai braces, mungkin dalam bulan Jun 2012 saya dah boleh senyum tanpa besi-besi di gigi, YEAY! Mari tengok gambar.


 Ini gambar dari hadapan


Ini pandangan dari tepi. (Sila abaikan muka saya yang berjerawat tu yer)

Banyak beza kan kalau nak dibandingkan dengan gigi asal? Wee! Kalau anda perasan, terdapat getah warna putih yang bersambung dari gigi atas ke gigi bawah yang mana fungsinya menarik gigi bawah ke dalam sikit. Sebab doktor kata kedudukan gigi normal apabila rahang ditutup, gigi bawah sedikit kebelakang dari gigi atas bukannya gigi atas dan gigi bawah sebaris.. ermm paham tak? Kalau tak paham, buat-buat paham jelah yer..

Kalau ditanya pasal sakit, memang agak sakit. terutama selepas proses mengetatkan braces setiap bulan. Rasa sengal-sengal. Kalau tak bernasib baik, ada ulser, gusi bengkak dan berdarah untuk beberapa hari.. Ouch!!
Okalah sampai sini saja. Nanti sambung lagi yer. (ntah bila..)



No comments:

Post a Comment